مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21392 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

درس خواندن براي گرفتن نمره با هدف خدائي داشتن چگونه قابل جمع است؟
در اين رابطه ابتدا بايد درك درستي از درس خواندن براي خدا داشت تا سپس بتوان رابطه آن را با ميزان نمره به دست آورد. «خواندن درس براي خدا» به معناي آن است كه مقصود نهايي از تلاش ها و مجاهدت هاي شبانه روزي انسان از تحصيل دانش كسب رضاي خدا باشد. اين انگيزه لوازمي دارد از جمله: الف) تحصيل دانش، گرفتن نمره، اخذ مدرك و ... را وسيله اي در جهت خدمت صادقانه در راه خدا و اعتلاي جامعه اسلامي و بهبود وضعيت مردم قرار دهد و با خداي خويش عهد بندد كه ضمن تأمين نيازهاي شخصي خود، هرگز هدف از علم را سود پرستي، جاه طلبي و امثال آن قرار ندهد. ب ) نشاط و تحرك علمي خود را متناسب با نيازهاي جامعه اسلامي و در راستاي هدف والاي خدمت به خلق خدا افزون سازد و بكوشد تا از جهت علمي و اخلاقي فردي لايق و كارآمد باشد. با توجّه به دو نكته فوق، در مي يابيم كه نه تنها هدف الهي مانع اخذ نمره خوب نيست؛ بلكه چه بسا زمينه ساز رشد علمي بيشتر نيز است. البته در شرايطي كه بر انسان لازم مي شود فعاليت هاي ديگري غير از تحصيل انجام دهد، به طور طبيعي ممكن است در نمره هاي انسان تأثير منفي داشته باشد و در اين جاست كه فرد با ايمان بايد مجاهدت و تلاش بيشتري كند و يا با تشخيص دقيق اهم و مهم، يكي را برگزيند (يا نمره خوب با حذف ديگر فعاليت ها و يا پرداختن به فعاليت هاي جانبي در حد معقول و قبول قدري تنزل نمره). در پايان اين نكته را ياد آور مي شويم كه تحصيل رضايت، مسأله اي است كه به بينش انسان در مورد حيات و هدف آن برمي گردد، و چيزي نيست كه فقط با نيت و يا گفتن حاصل شود. اگر كسي اين حقيقت را كه: «{/Bإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ {w6-11w}{I2:156I}/} ؛ ما از خداييم و به او باز مي گرديم» را دريافت كرد، آن گاه در مي يابد كه اگر عملي براي خدا و در جهت و طريق او نباشد، آن عمل ضايع و از بين رفتني است و تنها آنچه كه در طريق اوست، مايه ارزش، رشد و تعالي آدمي مي باشد. بنابراين اگر مي خواهيد مفهوم رضايت الهي را لمس كنيد و بدانيد كه چه انگيزه مهم با ارزشي است، به نحوه نگرش خود به حيات و جهان بيني بيشتر بينديشيد و سعي كنيد در اين زمينه تفكر، تحقيق و مطالعه مداوم داشته باشيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.